WIE IK BEN
Hoi, ik ben Elise Voogt. (Hence de naam visuELISEren.) Illustrator.
“De basis van tekenen is kijken,” zei mijn tekenleraar vroeger. Dat heb ik ter harte genomen. Maar dan vooral het kijken naar binnen.
Als enig kind in een ietwat chaotisch huishouden voelde ik weinig ruimte om emoties als angst en boosheid te uiten. (Lang leve goede psychologen en therapeuten die me verder hielpen!) Als kind zocht ik naar manieren om gevoelens een stem te geven. Papier was mijn bondgenoot: knutselen, schrijven, tekenen. En muziek, veel muziek. (Denk: Acda & De Munnik en K’s Choice voor de rake teksten.)
Tijdens mijn studie Digitale Communicatie leerde ik al snel: Mensen zeggen dat ze A willen, maar eigenlijk zoeken ze B of C. De kunst is doorvragen tot je weet wat iemand écht nodig heeft. Ik werd lid van de opleidingscommissie (later de ondernemingsraad en werving & selectie) en ontdekte daar mijn liefde voor sollicitatiegesprekken voeren – luisteren, doorvragen, de kern vinden.
Tekenen lag jaren stil, tot ik mijn eerste kerstkaarten ontwierp en mensen vroegen: “Kun je voor mij…?” Mijn eerste klanten? Bijna allemaal coaches en therapeuten. Zo groeide mijn werk, met als motto: #BlijheidToThePeople. Niet in de happy-clappy-zin, maar in de zin van: alle emoties erkennen, kunnen voelen, en daardoor herstellen.
—
MY WHY – MIJN WAAROM
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om te ontdekken wat je écht wil. Om zichtbaar te maken wat er van binnen speelt.
Mijn missie? Anderen helpen zich gezien en (h)erkend te voelen door datgene uit te drukken wat woorden niet kunnen vatten.
Ik heb depressie van dichtbij meegemaakt en weet hoe verwoestend het is. Daarom draag ik met mijn werk bij aan een Nederland depressievrij – door beelden te maken die raken, verbinden en helen.
—
MY WORTH – MIJN KERNWAARDEN
Eenvoud & Humor – Mijn motto: “Keep it simple, keep it fun.” Met zo min mogelijk lijnen zoveel mogelijk zeggen, en licht brengen in de zwaarte. Humor neem ik heel serieus 😉
Voorstellingsvermogen & Geloof – Ik floreer in een creatieve brainstorm die ‘to the roof’ mag gaan. Visualisaties, onmogelijke dingen mogelijk zien, dagdromen – daar zit de magie.
Praktisch & Bijdragen – Ik droom graag, maar het moet bruikbaar zijn. Daarom krijgen klanten van mij licentie om illustraties die ik voor ze maak vrij te gebruiken (tenzij anders afgesproken) voor nieuwsbrieven, websites, socials, masterclasses, werkboeken. Alles wat hen helpt om weer zoveel mogelijk anderen te helpen.
—
MY ZONE OF GENIUS – WAT IK ECHT GOED KAN
Luisteren naar wat je zegt en horen wat erachter ligt.
Als kind ‘ving’ ik al zinnen uit liedjes en vertaalde ze naar tekeningen. Dat doe ik nog steeds.
Met zo min mogelijk lijnen vang ik gevoel en de kern in beeld. Maar dat kan alleen door intensief in gesprek te gaan met mijn klanten.
En dat is waar het goud zit.
Juist nu AI veel illustraties kan maken, wordt **empathie** de grote meerwaarde van een échte, op maat gemaakte illustratie.
Funfacts
- …ik opgroeide op in Sliedrecht (Baggerdorp, tevens centrum van het universum ;-)) in mijn herinnering was ik elke zonnige dag op, aan of in het water te vinden.…het boek ‘Rich Dad, Poor Dad’ mij kwaad heeft gemaakt…. op een goede manier.…Quentin Blake mijn grootste voorbeeld is als illustrator. Gevolgd door Dick Bruna…ik een neuzenfettish heb. “Die met die neus” hoor je mij regelmatig zeggen als ik niet op de naam van een acteur kom.…over namen gesproken, ik kan een cheerleader for life zijn en nog steeds je naam vergeten (niet trots op)…zonder systemen was ik verdoemd tot chaos en dwarrelen. Lang leve Tidycall, google agenda, membirds, zoom, etc.…koken is niet mijn hobby, maar ik ben zeer succesvol in creatieve oplossingen met restjes en ik maak de beste chocoladefudge (aldus twee kinderen)…ik jaren heb gedaan over het accepteren van mijn eigen stem.
Was getekend,
Elise



EIGEN DRAAI
Natuurlijk is jouw verhaal/emotie/boodschap leidend, maar ik voel me altijd vrij om een ‘draai’ aan te geven aan je opdracht; lang leve ‘artistieke vrijheid’.
INKT OF DIGITAAL?
Beide.
Ik kan zo blij worden van een kroontjespen, een kwast en een potje inkt. De eenvoud zit dan niet alleen in de illustratie maar ook in de werkwijze. En inkt wordt gemaakt van roet: over ‘beauty from ashes’ gesproken.
Maar ik wordt ook superblij van hoe snel je kunt schakelen als je digitaal werkt. De illustraties worden dan lekker strak en ook het maken van animated gif’s wordt dan een stuk minder tijdrovend.
Het hangt erg van het doel van de illustratie af welk middel het beste werkt.
