
Er zijn drie pijlers die in ongeveer elk coachtraject terugkomen. Drie vragen die je voor jezelf beantwoord moet hebben om je online onderneming te starten. En nee, het is niet het kiezen van je ideale klant, want ik geloof eigenlijk dat je die vanzelf aantrekt wanneer deze basis staat. (Het kiezen van een ideale klant levert wel heel veel rust op in het nadenken over je communicatie, maar je ideale klant kan veranderen, je aanbod kan veranderen. Het antwoord op deze vragen verandert nooit. Het gaat om wie jij bent en wat jij als unieke waarde te bieden hebt.
Helaas zijn er veel online trajecten die je vergelijkbare vragen stellen in een Q&A of werkboek, maar je vervolgens niet helpen om dat antwoord scherp te krijgen. En… daar loop je dan op vast en vervolgens haal je uit de rest van je traject veel minder waarde dan je vooraf hoopte toen je je spaargeld daarin leegstortte.
Drie dingen waar bijna nooit écht 1-op-1 naar wordt gekeken terwijl dat juist de sleutel is. Het zijn vragen waar iedereen het over heeft, maar niet iedereen écht mee aan de slag gaat:
- Wat drijft je écht? (Know Your Why)
- Wat zijn jouw kernwaarden? (Know Your Worth)
- Wat doe jij met speelse eenvoud dat een ander verder helpt? (Know Your Genius)
Dat is het.
En nu HOE:
Deze drie dingen zijn simpel (daar hou ik van), maar je moet er even voor zitten. En het liefst met iemand die je hier goed op kan spiegelen.


Know Your Why – Waarom je ‘waarom’ belangrijk is
Laten we eerlijk zijn: heel veel mensen hebben géén idee wat hen drijft. Ze doen wat ze denken dat goed is of wat ‘logisch’ lijkt. Maar wat als je nu écht wist waarom je doet wat je doet? Dat geeft rust, richting én het vertrouwen om keuzes te maken die helemaal kloppen voor jou.
Vragen die je jezelf kunt stellen:
- Waar word je nú (privé of in je werk) écht stikblij van?
- Wat deed je als kind waardoor je de tijd vergat?
- Wat is een herinnering uit je kindertijd of tienertijd waarin je jezelf 100% blij voelde?
Het mooie? Als je antwoorden op deze vragen begint te verbinden, ontstaat er een lijn die jouw drijfveren blootlegt.

Wat zijn jouw kernwaarden?
Weet jij wat jouw belangrijkste waarden zijn? Dat zijn de dingen die bepalen hoe je keuzes maakt en waar je energie van krijgt. Ze lijken vanzelfsprekend, maar vraag je eens af: “Heb ik dit ooit écht goed op een rij gezet?”
Zo ontdek je je kernwaarden:
- Pak een lijst met kernwaarden (hint: die vind je ook in mijn werkboek).
- Streep alles aan wat ook maar een beetje klikt.
- Cluster je keuzes eerst tot tien kernwaarden en daarna tot vijf.
- Stel jezelf de vraag: Waar blijkt deze waarde uit in mijn leven?
Doe dit niet alleen. Laat iemand met je meekijken, want soms kun je blind zijn voor wat écht belangrijk is. Bonus: herhaal dit proces een week later nog een keer. Je zult verbaasd zijn wat er blijft hangen.


Wat is jouw genius?
Je genius is dat ene ding dat jij met kinderlijke eenvoud doet, waar anderen hun hoofd over breken. Je hebt bijna niet door dat het geniaal is, omdat het voor jou zó vanzelfsprekend is. Maar het is jouw superkracht.
Hier zijn wat vragen om je genius te ontdekken:
- Waar komen mensen als vanzelf voor naar jou toe?
- Wat deed je als kind dat succesvol was?
- Wat deed je, waarom werkte het en welk element uit dat succes zie je nog steeds in jezelf terug?
De illustratie hiernaast maakte ik voor Peter. Ik vroeg hem naar waar hij als kind mee speelde. Meccano was het antwoord. En toen vroeg ik door en uiteindelijk bleek dat daarin zijn Zone of Genius verscholen lag: Geloof en Vindingrijkheid. De manier waarop hij speelde was namelijk: “Ik weet het niet precies, maar het wordt nog wel wat.” Een geloof dat het gaat werken, en vindingrijkheid. Dit principe past hij momenteel meesterlijk toe in zijn werk.
Waarom deze drie vragen?
Deze drie pijlers – Know Your Why, Know Your Worth en Know Your Genius – vormen de kern van wie je bent en wat je doet. Ze geven je niet alleen inzicht, maar ook een basis voor je USP’s (Unique Selling Points) en voor het vormen van je aanbod. Het geeft je helderheid en rust die ik iedereen gun. Als je dit helder hebt, vallen keuzes op hun plek. Je weet waar je ja of nee tegen zegt, zonder twijfel of stress. En ZEKER als therapeut of psycholoog bieden de antwoorden op deze vragen je een zekerheid dat je iets bijzonders te bieden hebt in het online-aanbod-geweld.

Jouw eerste stap: visueel inzicht
Tijdens een gratis SchetsGesprek vraag ik niet alleen wat je voor illustraties wil, maar ook naar je achtergrond. Ik probeer je zone of genius en je eigenheid namelijk maximaal te laten doorklinken in de illustraties. Maar als je aanbod nog niet staat en/of je nog in de beginfase bent van ondernemen, kan ik je helpen aan visuals bij deze vragen, zoals ik bij Peter heb gedaan. Maar een laagdrempelige Do It Yourself – oplossing is mijn werkboek: Ik heb een werkboek (voor maar €7) ontwikkeld. Een praktische gids om direct aan de slag te gaan met het helder krijgen van je kernwaarden (en stiekem heel wat meer). Voorzien van illustraties en makkelijk opgebouwd. Zelfs voor mensen met kenmerken van AD(H)D (hear hear) goed te doen om je aandacht erbij te houden! 😉
Klik hier om jouw kernwaarden scherp te stellen.
Volgende keer blog ik over wat interessant is wanneer je aanbod al staat als een huis: Waar moet je op letten bij keuze voor illustraties?
Liefs
Elise