Wanneer ik dit schrijf is de Black Friday-gekte in volle gang. Aanbiedingen, deals en de ene na de andere belofte van succes. Coaches en marketeers schreeuwen om onze aandacht, algoritmes stormen aan de andere kant met ongevraagde adviezen en we twijfelen extra of we het wel goed (genoeg) doen, of we wel op de goede weg zitten, of we wel snel genoeg resultaat boeken.
Herkenbaar? Je bent niet alleen.
Maar hier is een waarheid die je zou moeten onthouden als je door de chaos van aanbiedingen, tips en adviezen heen probeert te navigeren: Jouw waarde wordt niet bepaald door de wereld om je heen.
Ja, het is verleidelijk om mee te doen met de drukte en in de stroom van “moet-je-nu-doen” boodschappen mee te gaan. “Never let time intimidate you” is een regel waar ik een paar jaar op heb geleefd. Laat je niet gek maken. Hier is je friendly reminder: Je hebt alles in je om succes te creëren. Het enige wat je nodig hebt is vertrouwen in je eigen visie, kracht en het vermogen om je eigen koers te bepalen.
Maar HOE DAN? Nou, een belangrijke eerste stap is het op een rij krijgen van je eigen unieke waarde en ook van je kernwaarden (lijst met kernwaarden zie je in een andere blog)
Wat zijn nog meer tips? Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, maar daarom zeg ik ’t ook ff:
1. Het is geen race.
De eerste valkuil van Black Friday (en elke andere verkoop-hype-tijd van het jaar) is het vergelijken met anderen. Iedereen lijkt het perfecte product, aanbod of succesformule te hebben. Maar dat is hun pad, niet het jouwe. Wat zij doen, zegt niks over wat jij zou moeten doen. Het is een valkuil die je letterlijk van je eigen pad kan afleiden.
Vergelijken is een stuk makkelijker als we het doen op basis van onvolledige informatie. Wat je vaak niet ziet, is het harde werk achter die succesverhalen, of de onzekerheden die verborgen zijn achter het perfect gephotoshopte plaatje. Laat dat je niet gek maken. Richt je op je eigen proces, je eigen tempo. Jij hebt de regie.
2. De kracht van het omdraaien van negatieve gedachten
Hier komt een superkrachtige tip die écht kan helpen om de negatieve spiraal te doorbreken, vooral in tijden van drukte en onzekerheid.
We hebben allemaal die momenten van twijfel. Gedachten als:
“Wat als ik niet goed genoeg ben?”
“Wat als ik niet snel genoeg groei?”
“Wat als anderen beter zijn dan ik?”
Maar ook beperkende gedachten als: “Ja maar in mijn branche is geen geld te verdienen” of “Niemand gaat 4k betalen voor een sessie.”
Dit zijn de gedachten die zich vaak als een wolk boven je hoofd verzamelen. Ze kunnen je blokkeren, je laten twijfelen, je vertragen. Maar hier is de sleutel: draaien ze om.
In plaats van toe te geven aan de gedachte “Ik ben niet goed genoeg”, vraag jezelf: “Hoe weet ik dat ik al goed genoeg ben?” En ga op zoek naar bewijs van het tegendeel.
Heb je al succes geboekt, zelfs al is het klein?
Heb je al klanten geholpen, zelfs al is het maar één?
Heb je al de kennis en ervaring die anderen waarderen, zelfs als je het zelf niet ziet?
Of in het geval van de overtuigingen: Kun je een week bewijs zoeken van het tegenovergestelde? Is er een kunstenaar die bijvoorbeeld WEL veel omzet maakt, hoeveel miljonairs zijn er in de Benelux, zouden die niet 4k kunnen betalen?
Door je hersenen te trainen om actief bewijs voor het tegenovergestelde te zoeken, ga je jezelf voorzien van de bevestiging die je nodig hebt om die negatieve gedachten te ontkrachten. Het resultaat? Je gevoel van onzekerheid maakt plaats voor zelfverzekerdheid.
3. Vertrouw op je eigen koers, niet op de ‘hypes’
Als je door Black Friday e-mails, webinars, en posts scrolt, voel je je misschien haast gedwongen om te kopen, te doen of in te stappen in iets waarvan je denkt dat het nu of nooit is. Maar dat is precies de boodschap die veel marketeers willen overbrengen: je hebt het gevoel dat je iets mist, dat je ergens aan moet beginnen of dat je iets moet kopen om succes te behalen.
Nu denk ik dat je zeker een goede coach/mentor kunt gebruiken, maar de vraag is of je daar overhaast en alleen op basis van ‘wie zich aandient’ moet doen. Hoe zou het zijn als je zo goed weet wat je nodig hebt en dat je op basis daarvan je keuzes maakt?
Laat je niet gek maken door die druk of door andermans tijdlijn.
4. De kracht van zelfverzekerdheid en focus op je eigen pad
Het geheim om het jaar met zelfvertrouwen uit te gaan, is simpel: jezelf blijven en van daaruit je aanbod (af) te maken.
Het komt van binnenuit. Zelfvertrouwen komt van het vertrouwen in je eigen ideeën, je eigen kracht en je vermogen om door te zetten.
En vanuit die rust en helderheid wordt je niet van je stuk gebracht omdat anderen iets roepen. We zingen vaak “Vrede op aarde”, en die rust is juist ook lekker om in je hart te hebben in deze tijd.
Oke, dit was de theorie. Die – zoals ik zei – makkelijker gezegd is dan gedaan. (en daarom zeg ik ’t toch maar ff). Want ik herken het. Het einde van het jaar is in zicht, en als je eerlijk bent, baal je een beetje van hoe (ogenschijnlijk) weinig je voor elkaar hebt gekregen. Eigenlijk wijst niets er op dat het komende kalenderjaar beter wordt. Voor een deel moet je gewoon de basis van ondernemen weten. Maar alles valt of staat bij weten wie je echt bent, wat jouw unieke waarde is en vanuit die rust en helderheid de rest van je plannen/verkopen/aankopen/klantkeuze aangaan.
Zoals eerder gezegd kan het eenvoudig op een rij zetten van je kernwaarden een lekker begin zijn. Daar kan ik nog een uur of vier over door bloggen, dus dat ga ik hier niet doen, daar heb ik een ebook voor gemaakt, want uiteindelijk kan ik er uren over kletsen, maar je mag ’t gewoon gaan doen.
Ik hoor graag of dit precies even was wat je nodig had omdat je net even heen en weer geschud voelde door de (ver-)koopgekte deze tijd.
Fijne dagen, enjoy!